سفارش تبلیغ
صبا ویژن

..: اضطرار :..

ادامه...

امام حسین(ع) با میراثی که از آدم تا خاتم داشت، توانست چنان موجی در جامعه ایجاد کند که رمق از دست رفته حرکت انبیا را زنده و تجدید گرداند. این است که مجالس عزاداری اباعبدالله هر سال با تازگی دیگر تکرار می شود در تمام ایام و لیالی خاص سال زیارت امام حسین(ع) سفارش شده : شب جمعه، روز عرفه، عید غدیر، لیالی قدر، نیمه شعبان .

عزادار حقیقی باید بداند که سوگواری برای اهل بیت(ع) فقط قسمت کوچکی از وظایف الهی او نسبت به آنان است، وظیفة بالاتر، توجه به درس‌های عاشورا و عمل به آنهاست. او خود را نسبت به امام زمانش مکلف و مسئول می‌داند. عزادار، می‌داند که باید به تنهایی در دادگاه عدل الهی نسبت به رفتار خود با امام زمانش پاسخگو باشد او خودش به تنهایی برای خارج کردن امام زمان(ع) از تنهایی، غیبت، اضطرار و آوارگی تلاش می‌کند. در بحث کربلا مقوله کمیت شهدا مطرح نیست بلکه کیفیت مطرح می شود، شهادت انسان و حق؛ و در دنباله این شهادت است که حرکت تاریخی خلفای ارض جان تازه می گیرد و به سمت آن هدف متعالی سرعتش را بیشتر می کند . رسول الله می فرماید: «و هو باب نجاة الامة سفینه الحسین اسرع»

اهداف امام حسین(ع)را با یک دید تاریخی باید نگریست  عاشورا منحصر در یک مقطع زمانی خاص نیست.

"مَن قُتِلَ مظلوماً فَقد جَعَلنا لِوَلیِّه سُلطاناً فَلا یُسرف فی القَتل إنَّهُ کانَ مَنصوراً" (بخشی از آیه 33 سوره الاسرا)

هر کس مظلومانه کشته شود ما برای ولی او حکومت تسلطی قرار می دهیم . پس نباید (در مقام انتقام) در قتل اسراف کند به درستی که از جانب ما موید و کمک شده است .

از امام صادق(ع) در معنی این آیه فرمود : "من قتل مظلوما" یعنی امام حسین(ع) که کشته شد "فقد جعلنا لولیه سلطانا" منظورامام زمان(ع) "فلا یسرف فی القتل"یعنی اگر امام زمان (ع) همه اهل زمین را به تلافی آن کاری که در مورد انسانیت، حقانیت و ولایت انجام داد، قصاص کند اسراف نکرده است "انه کان منصورا" او یاری شده  و موید است . قطعا امام زمان (ع) چنین نمی کند چرا که می خواهد خون اباعبدالله را بارور نموده و انسان و انسانیت را احیا کند.

در زیارت عاشورا پس از اعلام برائت از بنیان‌گذاران ظلم به اهل بیت(ع) و  کسانی که مقدمات جنایات ظالمان را فراهم کردند، نسبت به پیروان و دوستان آن‌ها نیز برائت جسته می شود، یعنی از همة کسانی که در طول تاریخ در مصیبت اعظم، به خصوص در غیبت امام زمان(ع) نقش داشته و به نحوی مانعی بر سر راه ظهور منجی بشریت بوده است. برای همین است که بلافاصله خطاب به سیدالشهدا(ع)چنین عرض می‌کنیم:

«ای اباعبدالله، من تا قیامت با کسانی که با شما در سلم و صلح هستند در صلحم و با کسانی که با شما در جنگ هستند، در جنگم

نظام دوستی و دشمنی عزادار حقیقی به طور کامل روشن است. پس از اعلام جنگ با دشمنان آنها، ابتدا بنیان‌گذاران ظلم بر آنها را مورد لعن قرار می‌دهیم و پس از این کار انتقام حسین(ع) را به همراه امام زمان(ع) آرزو می‌کنیم. چرا که مبارزه با دشمنان اهل بیت بدون همراهی با امام زمان(ع) فایده ندارد و انتقام از آنان بدون آن حضرت ممکن نیست.

در شب عاشورا امام حسین (ع) با آن بینش وسیع تاریخی خود این آیات را تلاوت می کنند  :

"وَ لایَحسَبَنَّ الَّذین کَفَروا أَنَّما نُملی لَهُم خَیرٌ لِأَنفُسِهِم إِنَّما نُملی لَهُم لِیَزدادوا إِثماً وَ لَهُم عَذابٌ مُهینٌ ما کانَ اللهُ لِیَذَرَ المُومِنینَ عَلی ما أنتُم عَلَیهِ حَتّی یَمیزَ الخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ " (آل عمران آیه 178،179)

کسانی که کفر ورزیدند گمان نکنند اینکه به ایشان مهلت دادیم برای نفس های اینان خیر است ، بلکه برای این است که تا می توانند گناه کنند و گناه خود را زیاد کنند و برای ایشان عذاب خفت آوری است. خدا مومنین را با این وصفی که هستید رها نخواهد نمود تا پاک و ناپاک را جدا سازد .

یکی از زمینه های طول غیبت حضرت صاحب الزمان همین جداسازی خبیث و طیب است .

این ظهر و آن ظهور دو جلوه از یک حقیقت اند در زیارت عاشورا در عین دیداری با امام حسین(ع) از خدا درخواست حضور در ظهوری بزرگ را داریم.

« ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله »

اگر نگاهی فرا زمینی به تاریخ و عالم داشته باشیم ، نیک خواهیم دید که دنیا تنها یک روز است  

از فجر بعثت تا صبح غدیر تا ظهر عاشورا و تا عصر ظهور ... 

 

منبع :

عزاداری و انتظار؛ احمد شجاعی ؛ ماهنامه موعود شماره 72

کتاب « با حسین تا مهدی» ؛ سید مجتبی حسینی

سخنرانی سید مجتبی حسینی؛ نشست فرهنگ مهدویت؛ شب اول محرم الحرام 1429

سخنرانی مهدی نوید ادهم ؛همایش مهدویت؛ دی ماه 1384 


نوشته شده در دوشنبه 86/10/24ساعت 2:55 صبح توسط مضطر| نظرات ( ) |

 

نهضت عاشورا به عنوان « گذشته سرخ» و اعتقاد به مهدویت و انتظار به عنوان «آینده سبز» عامل پویایی شیعه در طول تاریخ بوده است.

نگاه مثبت به آینده تاریخ عامل پویایی و زنده بودن یک مکتب است. این حرکت باید آگاهانه و از روی معیار های پیامبر(ص)،و اهل بیت (ع) باشد که در این مسیر عدالت، دانش، عبودیت و عشق به خدا حرف اول را می زند.

" وَ جَعَلنا بَینَهُم وَ بَینَ القُرَی الَّتی بارَکنا فیها قُرًی ظاهِرَةً وَ قَدَّرنا فیَها السَّیرَ سیروا فیها لَیالیَ وَ اَیّاماً امنینَ "

 (سبا آیه18)

در بین آنان و آبادیهایی که به آنها برکت بخشیده بودیم، آبادیهایی آشکار قرار دادیم و در میان آنها سیررا مقدر داشتیم ؛ شبها و روزها با ایمنی کامل در آنها سیر کنید.

در روایت از امام صادق(ع) آمده است که قراء در این آیه، اهل بیت می باشد ومنظور از قرائ ظاهره ، فرهیختگان مشرب اهل بیت(ع) که مردم از علوم و احوال ایشان بهره مند و مطلع می شوند.

در این مسیر ائمه وظیفه داشتند برای رساندن امانت الهی به دست مهدی موعود حرکتی داشته باشند واین بار را یک  قدم به جلو ببرند و قریه ای که در این بین نقش تعیین کننده ای دارد همان منزلی است که سید الشهدا(ع) در آن قرار دارد یعنی در کربلا ؛

حضرت در کربلا این بذر را کاشت تا به موقع امام زمان (ع) برداشت کند.

«القائم منا اذا قام طلب بثار الحسین »امام زمان (ع)قیام میکند ومطالبه خوناباعبدالله را خواهد کرد.

و ما شیعیان که به روایت امام صادق(ع) جزیی از ایشان هستیم و از باقی مانده طینت ائمه خلق شده ایم با ذکر صلوات بر امام حسین تعجیل در نصر ایشان را در قیام صاحب الزمان طلب می کنیم .

« اللهم صل علی سیدی و مولای الحسین الشهید صلوة تعجل بها نصره و ترفع بها ذکره »

همه ائمه یک نور واحد هستند ولی در هر عصر و زمان جلوه های مختلفی می کنند که متناسب با شرایط همان زمان است . برای آخرالزمانی ها این امتیاز وجود دارد که همه چهارده نور را یک جا دارند و فیض می برند. " نورٌ علی نور " (نور آیه 35)

د راین میان سه نور برجسته وجود دارد : حضرت امیر المومنین (ع)، حضرت سید الشهدا(ع) و حضرت صاحب الزمان (ع). خط سیر امامت اگر با حضرت امیر(ع) آغاز شود به امام حسین(ع) و از او به امام زمان(ع) خواهد رسید و کسانی که همراهی با کاروان داشته باشند در این مسیر که شبانه روزی است و توقفی ندارد  گمراه نخواهند شد و در امنیت کامل خواهند بود.

خط سیر ائمه اطهار، در امتداد حرکت انبیا می باشد . چنانچه در زیارت وارث می خوانیم :

« السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله ، السلام علیک یا وارث نوح نبی الله ، السلام علیک یا وارث ابراهیم خلیل الله، السلام علیک یا وارث موسی کلیم الله ، السلام علیک یا وارث عیسی روح الله ، السلام علیک یا وارث محمد حبیب الله »

یعنی نباید امام حسین (ع)را مجزا در نظر گرفت چرا که او وارث همه انبیای گذشته است . لذا ایمان به حرکت انبیای قبل نیز باید جز اعتقادات و باورهای قلبی ما باشد . همانطور که در صفات متقین آمده است :

" وَالَّذینَ یُومِنونَ بِما اُنزِلَ إلَیکَ وَ ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ وَ بِالأخِرَةِ هُم یوقِنونَ " (بقره آیه 4)

کسانی که ایمان می آورند به آنچه به تو نازل شده و آنچه قبل از تو نازل شده و به آخرت یقین دارند .

همه انبیا و ائمه منتظر بوده اند زیرا حرکتی که بدون انتظار قائم صورت گیرد ابتر است . عاشورا انتظار را تشدید، تعمیق و تاکید می کند .

                                                                                                                                                                                                     ادامه دارد ....


نوشته شده در دوشنبه 86/10/24ساعت 2:22 صبح توسط مضطر| نظرات ( ) |